5 tijdsverspillers in je creatieve business

14 juli 2021


Toen ik net begon met verkopen had ik het gevoel nergens genoeg tijd voor te hebben. Ik werkte hard, maar de verkopen stonden niet in verhouding tot de hoeveelheid tijd die ik erin stak.

Ik wist dat het anders moest als ik wilde groeien als ondernemer.

Ik ontdekte een aantal bezigheden die mij onnodig veel tijd kostten. Om te zorgen dat jij niet dezelfde fouten maakt als ik heb ik ze hieronder voor je op een rijtje gezet. Inclusief tips om je tijd efficiënter te gebruiken!

1. Maken

Het klinkt misschien gek, maar deze stond bij mij met stip op 1. Ik had heel veel productideeën en wilde alles maken. Daardoor hield ik geen tijd over om te leren hoe ik kon verkopen wat ik al had gemaakt. Resultaat: veel voorraad, geen verkopen en geen idee naar welk product écht vraag was.

Tip: Kies voor een beperkt assortiment en houd je voorraad klein. Zo voorkom je dat je veel tijd steekt in items die je niet verkoopt.

2. Social media

Instagram, Facebook en Pinterest zijn grote tijdsverspillers als je ze niet op de juiste manier gebruikt. De meeste tijd op deze platformen wordt besteed aan scrollen door nieuwsoverzichten. Het levert je geen verkopen op, en is zonde van jouw kostbare tijd!

Tip: Ga doelgericht aan de slag met social media. Spreek eventueel met jezelf een tijdslimiet af om te voorkomen dat je toch weer doelloos gaat scrollen.

3. Verzamelen, verzamelen en verzamelen

Tips, inspiratie, materialen: makers houden van verzamelen. Je kunt online veel tips vinden, maar als je ze niet in de praktijk brengt heb je er weinig aan. Ook het verzamelen van nieuwe materialen zonder concreet doel is een verspilling (zowel in tijd als geld).

Tip: Koop alleen materialen waar je een plan voor hebt, en koop pas nieuwe als je creatie af is. Zo zet je jezelf aan het werk, in plaats van dat het bij ideeën blijft. Zoek daarnaast doelgericht naar informatie. Daarmee voorkom je dat je overprikkeld raakt en kun je je aandacht houden bij de taak die er al ligt.

4. Overal ‘’ja’’ op zeggen

Grote kans dat de mensen in je sociale kring weten dat je goed bent in wat je doet. Uit enthousiasme kunnen ze vragen of je iets voor ze wil maken. Hoewel dit natuurlijk een manier is om geld te verdienen, moet je jezelf afvragen waarom je ‘’ja’’ zegt op een verzoek. Vind je het leuk om te maken? Past het in je business? Of durf je gewoon geen ‘’nee’’ te zeggen tegen die persoon?

Tip: Kost het je weinig tijd, vind je het leuk en wil diegene een passend bedrag betalen? Doen! Heb je er geen tijd voor, voel je je er niet goed bij of willen ze eigenlijk alleen een gratis vriendendienst? Durf dan nee te zeggen. Het is beter om direct duidelijk te maken wat je wel en niet aanbiedt in je business. Zo voorkom je dat je tijd kwijt bent aan dingen die je niet vooruit helpen.

5. Onzekerheid

Er zijn ontzettend veel makers en je volgt waarschijnlijk mensen die dezelfde passie hebben als jij. Door social media is het makkelijker geworden om onszelf te vergelijken met anderen. Alle tijd die jij besteedt aan gedachten als ‘’waarom kan ik dit niet’’ of ‘’ik ben niet goed genoeg’’ gaat af van de tijd die je kunt gebruiken om jezelf te ontwikkelen. Je soms onzeker voelen is oké, het hoort bij het leven en het overkomt ook mij nog regelmatig.
Zorg dat je er niet in blijft hangen en dat je weer in actie komt!

Tip: Kijk naar anderen met het doel iets te leren. En onthoud daarbij: elke expert was ooit een beginner.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.